Mama Marija blog

понедељак, 18. фебруар 2019.

Sui generis na društvenim mrežama

                                           photo: www.pixabay.com



Zamijenili smo svakodnevicu virtuelnom stvarnošću. Neko manje, neko više, ali rijetki su oni koji uspijevaju da se odupru zavodljivom i omamljujućem uticaju društvenih mreža.
Mogućnost anonimnosti otvara vrata da izađu crne sjene koje bi u realnom životu, pod stegom moralnih principa ili straha od osude pa i kazne, bile potisnute. Uzročno-posljedično to je doprinijelo urušavanju sistema vrijednosti, jer u trci za skretanjem pažnje, bitku gubi kreativnost, dolazi do prelaska granice dobrog ukusa i gaženja moralnih načela. I tako dođemo u situaciju u kakvoj se danas nalazimo.
I u slučajevima u kojima se osobe ne skrivaju iza nick-ova i lažnih profila, činjenica odsustva direktnog kontakta "oči u oči" podstiče da se iskaže svaka misao, čak i ona koja bi zarad elementarne kulture trebalo da bude zadržana. Ali, nevaspitanje je izbrisalo granicu i otvorenost podvelo pod svoju kategoriju.
Mogućnost povezivanja sa velikim brojem ljudi, koji bi nam inače bili teško dostupni, podstakla je mnoge na potrebu da se neprestanim divljenjem, udjeljivanjem iskrenih ili lažnih komplimenata, približe osobama koje smatraju vrijednim u duhovnom, intelektualnom, stvaralačkom smislu, što i nije tako strašno. Ali, jeste kada je odsutno posljednje navedeno, a dominantna potreba dodvoravanja zarad lične koristi uz potisnut animozitet upravo prema osoba kojima se kontinuirano dodjeljuju komplimenti.
Društvene mreže su učinile uočljivijim pojedine karakterne osobine i sklonosti ljudi. U moru svega prisutnog i vidljivog, pored pojedinačnih tipova, izdvajaju se i skupine i modeli određenih načina ponašanja koja su, do ne tako davno, smatrana neprihvatljivim. Jedni su njihovi promoteri, drugi sljedbenici, treći sljedbenici u pokušaju, četvrti posmatrači i komentatori.
Veliki prostor bi bio potreban, vrijeme i multidisciplinarni pristup da bi se temeljno sagledale, opisale i pokušale obrazložiti karakteristike svake od ovih grupa, kao i onih iz među-prostora, koji se ne mogu svrstati ni u jednu od njih.
Dvije pojave su mi kroz čitav period moje prisutnosti na društvenim mrežama najuočljivije.
I - Osoba je svakodnevno aktivna na jednoj društvenoj mreži. Ukoliko nekoliko dana nijeste prisutni u toj dimenziji, news feed će Vam biti zatrpan njenim objavama. Kroz svaku objavu, njen opis, komentar, osoba neskriveno pokazuje da ima namjeru da edukuje sve one koje je pozvala ili prihvatila za prijatelje. Kritički stav prema svemu je dominantan. Pravdanje svojih izbora, načina života, takođe. Ničim izazvana, osoba iscrpno u više navrata obrazlaže ispravnost svojih odluka, objašnjavajući nevidljivom oponentnu opravdanost svojih postupaka. Javno, putem statusa, odgovara na poruke za koje tvrdi da je dobila, i svaki naredni put nas nesvjesno sve više uvjerava u nepostojanje istih, istovremeno nam ukazujući na jedini cilj takvih statusa - skretanje pažnje. Osoba, bez trunke zadrške i samopreispitivanja pa makar i lažne skromnosti, sebe samu proglašava veliki poznavaocem svih vrsta umjetnosti, pritom osporavajući pravo i mogućnost na drugačije mišljenje, ukus, posebno na polemiku o tome. Sve ono što osoba sama čini, u svojim statusima ista ona kritikuje, pokušavajući na taj način da nas ubjedi da njeno djelovanje ima drugačiji smisao i dimenziju od kritikovane.
Npr.osoba govori o vjeri, sve nas je upoznala sa time da se pridržava vjerskih postova, čak se pred svojim pratiocima, na kraju posta, ispovijedila (!). I ista ta osoba, nakon par dana, kritički osvrnula na religiozne objave nekih drugih ljudi.
Ili, u svakom drugom postu, osoba se sa gnušanjem osvrće na nerijetko prisutnu snishodljivost, udjeljivanje komplimenata osobama koje su "operisane od stila", a zarad lične koristi ne štedi lijepe riječi na račun izgleda osoba čije fotografije podsjećaju na one koje možemo vidjeti na stranicama namijenjenim nekorektnom humoru.
Osoba kritikuje pravopisne i jezičke greške koje primijeti kod drugih, pritom pokazujući koje lekcije je i sama preskočila u nižim razredima osnovne škole.
To je tip osobe kojoj, po svoj prilici, društvene mreže služe zarad podizacanja sebe u sopstvenim očima, sticanje lažnog samopouzdanja i u cilju prihvatanja svega onoga što se njoj samoj ne dopada kod nje.
II - Osoba i pojava potpuno suprotna od prethodne. Zadovoljna svim aspektima svog života. Uživa, i to ne skriva. Ostvarila je svoje snove. Prenosi pozitivnu energiju. Međutim, vremenom gubi kompas. Zaboravi da se pridrži za neki objekat na zemlji i odleti, tako da da njene aktivnosti na društvenim mrežama postaju neumjesne. Materijalno obilje koje konstantno pokazuje, počinje da pritiska i svaku njenu rečenicu. Od žene koja odiše zadovoljstvom, postaje blogerka koja počinje da vjeruje da se razumije u sve i bez zadrške dijeli savjete i po pitanju najdelikatnijih tema.
Primjer, novopečena mama savjetuje mame sa dvoje, troje i više djece. Al' gle apsurda, i one je pitaju, i one komentarišu. Uz nezaobilazno "Već neko vrijeme, mnogi od vas me pitaju...", počinje svoje izlaganje pretrpano preporukama za koriščenje kozmetičkih i baby brendova čije cijene, u zavisnosti od vrste proizvida, dosežu četvrtinu, polovinu ili čak nekolike prosječne zarade.
Tu i nije problem u osobi, već u onima koji su joj dali krila. Osoba nema posao kojim se zvanično bavi. Na prvi pogled, za površne, utisak bi mogao biti da se pisanjem takve vrste sadržaja i njihovim objavljivanjem na društvenim mrežama može steći slava, a i zaraditi zavidna suma novca. Na drugi pogled, poruka za ličnosti koje se još uvijek nalaze u fazi sazrijevanja i koje su najpodložnije uticajima ove vrste, mogla bi biti da se dobrim izborom bračnog partnera, pri čemu se dobro odnosi isključivo na materijalni aspekt, može ostvariti mnogo bez ozbiljnog rada.
Tu smo i mi koji sve to vidimo, komentarišemo, opravdavamo ili osporavamo, a svako od nas nastoji da svoju djecu izvede na pravi put ukazujući im na dobre i loše primjere.

Pitanje je samo šta je i za koga dobro, a šta loše.


Нема коментара:

Постави коментар